Wejście
i wjazd to kluczowe strefy posesji, muszą być zatem dobrze zaplanowane, aby
można było wygodnie z nich korzystać. Dużą rolę odgrywają również odpowiednio
dobrane materiały nawierzchniowe w postaci płyt czy kostek. Podpowiadamy, jak
dokonać właściwego wyboru.
Umiejscowienie
wejścia czy wjazdu na posesję wynika zwykle z położenia drogi publicznej, na co
najczęściej nie mamy żadnego wpływu. To, o czym realnie możemy decydować, to
szerokość i położenie bramek wejściowej oraz wjazdowej. Przyjmuje się, że
powinny być one zlokalizowane blisko siebie. Dobrą praktyką jest zaplanowanie
najpierw ogrodzenia wraz z bramkami. Na początku wytyczamy je w terenie, a
następnie wyznaczamy położenie bramy oraz furtki. To właśnie w ich kierunku
będziemy budować chodnik do drzwi domu oraz podjazd. Następnie wykonujemy
fundament ogrodzenia oraz osadzamy pręty zbrojeniowe. Część z nich, czyli te
pionowe, będą wyznaczać miejsca budowy słupków w ogrodzeniu. Pamiętajmy, że to
właśnie do słupków w przyszłości montowane będą przęsła, furtki oraz brama. Na
wyznaczeniu ogólnego zarysu należy w tym momencie poprzestać, a prace nad
ogrodzeniem dokończyć dopiero po wytyczeniu przebiegu podjazdu. Jest to proste,
gdy już wiadomo, gdzie będą wyjazdy i wyjścia z posesji. Teraz należy
odpowiednio przemyśleć spadki nawierzchni, tak aby odprowadzanie wody z posesji
było prawidłowe, a gdy już to zrobimy – wykonać podbudowę pod przyszłą
nawierzchnię. Później, w zależności od zaawansowania wszystkich prac,
rekomenduje się dokończenie ogrodzenia, a następnie wykonanie nawierzchni. W
ten sposób dochodzimy do kolejnej kwestii, czyli jak i z czego powinien być
zbudowany podjazd i alejki?
Podjazd
na medal, czyli jaki?
Każdy
kierowca wie, że im większa przestrzeń manewrowa, tym lepiej. Niestety tak jak
różne są umiejętności kierowców, tak odmienna może być również wielkość
powierzchni, jaką dysponujemy na budowę podjazdu. Dlatego warto zwrócić uwagę
na to, jakie wymiary powinna mieć minimalna przestrzeń manewrowa. Powszechnie
uznaje się, że musi być ona nieco większa od standardowego miejsca
parkingowego, które mierzy 2,3 na 5 metrów. Jednak ze względów praktycznych
zaleca się, aby jego szerokość była nie mniejsza niż 3 metry, a długość – 6
metrów. W zależności od tego, czy podjazd jest płaski czy też prowadzi do
garażu podziemnego, należy właściwie rozplanować odwodnienia. Można je zbudować
w formie liniowej, zastosować ażurowe kostki i płyty albo te ze specjalnymi
wypustkami, które wymuszają powstanie przestrzeni biologicznie czynnej. Należy
do nich tegoroczna nowość na rynku– kostka ekologiczna Polbruk Ekotriada, która umożliwia bezpośrednie odprowadzanie
deszczówki do gruntu. Ma minimalistyczny charakter i doskonale pasuje do
nowoczesnej architektury. Przestrzeń biologicznie czynną wyznaczają wypustki
umieszczone na bokach kostek i wynosi ona do 14% nawierzchni. Rozsądnym
pomysłem jest też rozważenie budowy podgrzewanego podjazdu, co doskonale
sprawdzi się zimą. Do budowy krótkich odcinków i tych o małym nachyleniu,
zwykle stosuje się maty lub kable grzejne układane na szerokość rozstawu kół
samochodu. W przypadku podjazdów długich i o dużym nachyleniu oraz wysokim
natężeniu ruchu, specjaliści zalecają układanie systemu grzewczego na całej
powierzchni. Zastosowanie rozwiązań antyoblodzeniowych wpływa również
pozytywnie na trwałość i wygląd nawierzchni betonowej, gdyż eliminuje
konieczność używania agresywnych środków do rozpuszczania lodu i śniegu.
Najważniejsza
ścieżka na posesji
Skoro
już wiemy jak powinien wyglądać idealny podjazd, warto zastanowić się, jak
zaplanować perfekcyjną alejkę od furtki aż do drzwi. Jest to zdecydowanie
najważniejsza ścieżka na posesji. Zwykle ma ona charakter typowo pieszy. Zaleca
się, żeby jej szerokość była nie mniejsza niż 120 do 150 cm. Pozwala to na
swobodne korzystanie z niej równocześnie przez dwie osoby poruszające się w
przeciwnych kierunkach. Poza tym większość architektów wskazuje, że powinna mieć
nawierzchnią jednolitą, gdyż zwykle pełni również funkcję transportową. To
właśnie z niej korzystamy wnosząc do domu zakupy, meble czy wjeżdżamy wózkiem
wracając ze spaceru z dzieckiem (chyba, że główna „linia dostaw” prowadzi przez
podjazd i garaż). Poza samą szerokością, ze względów bezpieczeństwa i estetyki,
warto zwrócić uwagę na odpowiednie oświetlenie alejki. Możemy je zrealizować za
pomocą wysokich lub średnich lamp. Jednak ciekawszą alternatywą wydają się
taśmy LED zamontowane w obrzeżach, takich jak np. Flesz. Elementy te mają
kształt odwróconej do góry nogami litery „L”, pod której daszkiem bez problemu można
ukryć paski oświetleniowe.
Dobierz
właściwie grubość!
Dobór
odpowiednich wymiarów podjazdu czy szerokości ścieżki nie są jedynymi
wyzwaniami, z którymi musimy się zmierzyć, chcąc zbudować perfekcyjną drogę
wjazdu czy wejścia na posesję. Do realizacji obydwu nawierzchni trzeba jeszcze
dobrać właściwe kostki i płyty betonowe. Ważna jest zwłaszcza ich grubość. Na
alejce, po której poruszają się wyłącznie piesi, może być ona dowolna. Warto
jednak zwrócić uwagę na wielkość płyt. Duże elementy gwarantują wygodę
poruszania się po alejce i prezentują się bardzo efektownie. Do budowy chodnika
możemy użyć np. wielkoformatowych, kwadratowych płyt Bosso o boku 60 cm oraz grubości
4,5 cm. Ciekawą alternatywą może być też Plano, czyli kwadratowa płyta o boku
80 cm i Plano Mix występujące w trzech rozmiarach. Grubość elementów
nawierzchni będzie miała natomiast dużo większe znaczenie w przypadku podjazdu.
Trzeba pamiętać o tym, że im grubsza płyta, tym większe możliwości przenoszenia
obciążeń. Kostki o grubości 6 cm, takie jak na przykład Polbruk Commix, będą
idealne do ruchu lekkiego, czyli samochodów do 3,5 tony. Z kolei te o grubości
8 cm lub większej, przy zastosowaniu odpowiedniej podbudowy, będą w stanie
sprostać ruchowi pojazdów o większej masie, czyli maszyn budowlanych i
ciężarówek. Bardzo często zdarza się tak, że płyty występują w kilku
grubościach, przez co są bardzo uniwersalne. Doskonałym przykładem jest płyta
Polbruk Bosso (4,5 i 8 cm grubości) i Polbruk Metrik (6 i 8 cm grubości).
Dzięki temu można z nich ułożyć alejkę od furtki do drzwi domu, jak i podjazd. Metrik
to długie i wąskie elementy, które można ułożyć tradycyjnie, czyli
naprzemiennie, ale także w efektowną i bardzo modną „jodełkę”. Przed zakupem kostek
i płyt betonowych należy sprawdzić ich przeznaczenie, które podane jest przez
każdego producenta w deklaracjach właściwości produktowych.
Oczywiście
poza właściwym zaprojektowaniem strefy wejściowej i doborem odpowiednich
materiałów, należy zadbać także o to, aby jej wygląd był spójny z aranżacją
reszty posesji. W projekcie strefy wejściowej warto także pamiętać o zieleni i
uwzględnić rośliny w kwietnikach lub gotowych betonowych donicach. Gdy będziemy pamiętać o tych aspektach możemy
być pewni, że będzie ona perfekcyjna w każdym calu!
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Polbruk S.A. – to jeden z liderów w produkcji kostki brukowej, płyt betonowych oraz
małej architektury w Polsce. Stanowi część międzynarodowego koncernu CRH plc –
jednego z kluczowych dystrybutorów materiałów budowlanych na świecie. W ofercie
Polbruk znajdują się produkty z segmentów – Kostki i płyty, Architektura oraz
rozwiązania przemysłowe, wykorzystywane do budowy placów, deptaków, parkingów i
chodników w całej Polsce. Polbruk SA jest laureatem nagrody Superbrands Polska
2020.
www.polbruk.pl
www.facebook.com/polbruk
www.instagram.com/polbruk_inspirujemy/
www.facebook.com/JestemFachowcem